Περιοδοντολογία

Περιοδοντολογία 2018-04-30T13:29:27+00:00

Τι είναι η περιοδοντίτιδα;

Περιοδοντίτιδα είναι μια εκτεταμένη φλεγμονή στα ούλα και το οστό που περιβάλλουν τα δόντια. Εάν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα η φλεγμονή, τα ούλα αρχίζουν να υποχωρούν, το δόντι χάνει την επαφή μαζί τους και το οστό σταδιακά καταστρέφεται χωρίς μάλιστα να εμφανίζεται πόνος.

Συμπτώματα της περιοδοντικής νόσου:

• Φλεγμονή και οίδημα στα ούλα
  • Σταδιακή υφίζηση των ούλων
  • Αιμορραγία των ούλων
  • Μόλυνση του φατνιακού οστού και σταδιακά αυξανόμενη απώλεια οστικής μάζας
  • Άσχημη αναπνοή
  • Σημαντική συσσώρευση υποουλικής πλάκας και τρυγίας
  • Ευαισθησία στο ζεστό και το κρύο

Σε πολύ προχωρημένο στάδιο τα δόντια εμφανίζουν κινητικότητα και μπορεί να πέσουν μόνα τους.

Η αντιμετώπιση της περιοδοντίτιδας μπορεί να γίνει συντηρητικά με βαθύ καθαρισμό από την πλάκα και την πέτρα γύρω από τη γραμμή των ούλων ή/και κάτω από αυτήν.

Η επεμβατική αντιμετώπιση περιλαμβάνει μια σειρά από εργασίες που έχουν στόχο να αναπλάσουν τους χαμένους ιστούς στα ούλα και το οστό.

Οι θεραπευτικές αυτές ενέργειες εμποδίζουν την εξέλιξη της νόσου και μπορούν να αποτρέψουν την απώλεια δοντιών.

Σε κάθε περίπτωση καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Ο τακτικός έλεγχος, ο καθαρισμός των δοντιών και η τήρηση των κανόνων στοματικής υγιεινής περιορίζουν σημαντικά τις πιθανότητες εμφάνισης σοβαρών περιοδοντικών προβλημάτων.

Η Περιοδοντολογία είναι ο κλάδος της Οδοντιατρικής που εξειδικεύεται στις νόσους του περιοδοντίου:
την ουλίτιδα και την περιοδοντίτιδα.

Ουλίτιδα καλείται η φλεγμονή των ούλων που προκαλείται από την μικροβιακή πλάκα.
Η Περιοδοντίτιδα είναι χρόνια φλεγμονή όλων των ιστών του περιοδοντίου και αποτελεί μετεξέλιξη της ουλίτιδας, που δεν διαγνώστηκε ή δεν θεραπεύθηκε εγκαίρως.

Τα στάδια της περιοδοντικής νόσου.

Τύπος Ι

Ουλίτιδα

Δεν υπάρχει αποκόλληση περιοδοντικών ιστών

Πιθανή αιμορραγία κατά την εξέταση

Κινητικότητα 2ης και 3ης Τάξης

Τύπος V

Υποτροπιάζουσα και εφηβική περιοδοντίτιδα

Περιοδοντίτιδα που δεν ανταποκρίνεται στη συμβατική θεραπεία ή υποτροπιάζει σε σύντομο διάστημα μετά τη θεραπεία.

Μορφές εφηβικής περιοδοντίτιδας

Προδιαθεσικοί παράγοντες περιοδοντίτιδας

Την εμφάνιση περιοδοντίτιδας μπορεί να ευνοήσουν διάφοροι παράγοντες όπως:
  • η γενετική προδιάθεση
  • το κάπνισμα
  • ορμονικές διαταραχές
  • συστηματικές νόσοι (π.χ. σακχαρώδης διαβήτης)
  • το έντονο στρες
  • η ανοσοκαταστολή
  • Διάφορα φάρμακα (αντιυπερτασικά, αντιεπιληπτικά κ.ά).

Νόσοι περιοδοντίου που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης λόγω της ταχύτατης εξέλιξής τους

Ελκονεκρωτική ουλίτιδα

• Η ελκονεκρωτική ουλίτιδα είναι μια σοβαρή φλεγμονή – πολύ πιο βαριά από την απλήουλίτιδα – που προκαλεί βαθιά έλκη στα ούλα. Μπορεί να οδηγήσει σε εκτεταμένη καταστροφή και νέκρωση των ουλικών ιστών.

Κύριες αιτίες της νόσου είναι:

• η κακή στοματική υγιεινή
    • το έντονο στρες
    • η κακή διατροφή
    • το εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα
  • Η αντιμετώπιση της νόσου περιλαμβάνει την αφαίρεση του νεκρού ιστού και την εφαρμογή των κλασικών περιοδοντικών θεραπειών όπως ο βαθύς καθαρισμός ή και η χειρουργική ούλων. Απαραιτήτως βέβαια χρειάζεται βελτίωση της στοματικής υγιεινής και της διατροφής.

Εφηβική περιοδοντίτιδα

Η εφηβική περιοδοντίτιδα είναι μια σοβαρή ασθένεια των περιοδοντικών ιστών που προσβάλλει παιδιά και εφήβους συνήθως μεταξύ 11 και 16 ετών. Κύριο γνώρισμά της είναι η γρήγορη καταστροφή του φατνιακού οστού.

Αυτό που διακρίνει την εφηβική περιοδοντίτιδα σε σχέση με εκείνη των ενηλίκων είναι η απουσία χαρακτηριστικών συμπτωμάτων όπως οι μεγάλες εναποθέσεις τρυγίας, το οίδημα, η ερυθρότητα. Έτσι, η νόσος μπορεί εύκολα να περάσει απαρατήρητη στα πρώτα στάδια.

Οι αιτίες δεν έχουν ακόμα εντοπιστεί με ακρίβεια. Μπορεί να είναι γενετικές ή να συνδέονται με κάποια συγκεκριμένα βακτήρια που μολύνουν τους ιστούς γύρω από τα δόντια.

Η εφηβική περιοδοντίτιδα απαιτεί άμεση αντιμετώπιση, αφού ο ρυθμός καταστροφής του οστού είναι πολύ γρήγορος. Για τη θεραπεία προχωρούμε σε καθαρισμό των δοντιών πάνω και κάτω από τη γραμμή των ούλων, σε συνδυασμό με χορήγηση αντιβίωσης.